O Centre pedagogiky a psychologického poradenstva
V roku 2014 vstúpila Katedra pedagogiky a psychológie FEM SPU v Nitre do druhej polstoročnice svojej existencie. V tomto roku sme si pripomenuli 50. výročie založenia katedry, ktorá za toto obdobie prešla mnohými organizačnými a štrukturálnymi zmenami, obdobiami svojho najväčšieho rozkvetu ale aj relatívnym útlmom svojej činnosti, avšak od svojho vzniku až do dnešných dní kontinuálne udržiavala svoje poslanie a to – pedagogicko - psychologickú prípravu inžinierov - učiteľov odborných predmetov.
História katedry
Katedra pedagogiky vznikla Dekrétom o zriadení katedry pedagogiky z 31. júla 1964, ktorý vydal vtedajší rektor VŠP v Nitre akad. Ing. E. Špaldoň, DrSc. V zmysle úpravy Ministerstva školstva a kultúry zo 14. 7. 1964 (č. 31135/64 III/1b ust. § 15 zákona o vysokých školách a § 10 nariadenia ministerstva školstva a kultúry o organizácii a pôsobnosti vysokých škôl a ich zložiek) boli v roku 1964, okrem našej katedry, zriadené katedry pedagogiky na vysokých školách poľnohospodárskych v Prahe a v Brne, ktorých hlavnou úlohou bola aj je príprava učiteľov odborných predmetov pre stredné školy pôdohospodárskeho zamerania.
- | Katedra pedagogiky od 1.8.1964 bola zriadená ako samostatný útvar na Prevádzkovo-ekonomickej fakulte. Na katedre pedagogiky pôsobili štyria interní pedagogickí pracovníci, 27 externých učiteľov a jedna administratívna pracovníčka. | |
- | 1.3. 1968 bola Katedra pedagogiky organizačne pričlenená k Rektorátu VŠP v Nitre. | |
- | V akad. roku 1972/1973, rozhodnutím kolégia rektora, bola na katedru pričlenená disciplína „sociológia poľnohospodárstva“ a novozriadený Kabinet brannej výchovy. Vzniká Katedra pedagogiky a sociológie. Organizačne naďalej pôsobila pri Rektoráte VŠP. | |
- | V roku 1981 sa ku katedre pričlenil „Ústav praxe“ so šiestimi pedagogickými pracovníkmi, jedným vedecko-výskumným pracovníkom a troma administratívnymi pracovníčkami. V roku 1982 sa od katedry odčlenil Kabinet brannej výchovy. Katedru v tomto období tvorili tri oddelenia - oddelenie pedagogiky, oddelenie praxe a oddelenie psychologicko - sociologického poradenstva. | |
- | V akad. roku 1987/1988 bola katedra opäť organizačne začlenená pod Prevádzkovo-ekonomickú fakultu VŠP a vrátila sa k názvu Katedra pedagogiky a psychológie. V uvedenom roku mala katedra 16 interných pracovníkov, z toho 12 učiteľov a 4 administratívne pracovníčky. | |
- | Od roku 1992 niesla katedra názov Katedra pôdohospodárskeho učiteľstva | |
- | V roku 1998 sa opätovne vrátila k pôvodnému názvu: Katedra pedagogiky a psychológie. |
Vedúci katedry od jej založenia:
doc. PhDr. Augustín Varga: | 1964-1968 |
MVDr. Jozef Kacvinský: |
1968-1971 |
prom ped. Vojtech Svítek: |
1971-1973 |
doc. Ing. Ján Bakša, CSc. prom. ped.: | 1973- 1989 |
doc. Ing. Jozef Kramár, CSc.: |
1990 |
PhDr. Zdeňka Bátorová, CSc.: | 1991 – 1997 |
doc. Ing. Štefan Mozola, CSc.: | 1998- 2000 |
doc. PhDr. Emília Fulková, CSc.: | 2000 - 2004 |
Mgr. Drahomíra Kučírková, CSc.: |
2005 - 2011 |
PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, PhD.: | 2012 - po súčasnosť |
Poslanie a hlavné úlohy
Odborná činnosť:
- | poskytovanie psychologického poradenstva a konzultácií pre študentov a pracovníkov FEM a iných organizácií, | |
- | pomoc zdravotne znevýhodneným študentom pri integrácii do zvolených študijných programov, | |
- | zvyšovanie pedagogických, komunikačných a prezentačných zručností pre doktorandov a pracovníkov fakulty, | |
- | zabezpečovanie odborných konzultačných služieb, | |
- | poskytovanie individuálnych konzultácií zameraných na štúdium a kariéru, | |
- | individuálne poradenstvo pre študentov s rôznymi druhmi znevýhodnenia, | |
- | komunikácia s cvičnými školami a zabezpečovanie pedagogických praxí študentov, | |
- | riešiť, resp. podieľať sa na riešení výskumných úloh zameraných na optimalizáciu a zefektívňovanie výchovno-vzdelávacieho procesu, | |
- | zabezpečovať vhodnou formou informácie o nových pedagogických a psychologických poznatkoch pre pracovníkov a študentov FEM SPU, napr.: organizovaním kurzov a školení zameraných na nové edukačné prístupy, vyučovacie metódy a formy vzdelávania, tréningy mäkkých zručností, organizovaním seminárov a konferencií z oblasti didaktiky odborných predmetov, pedagogiky a psychológie, |
Pedagogická činnosť:
- | odborná garancia a organizačné a obsahové zabezpečenie doplňujúceho pedagogického štúdia pre študentov SPU, | |
- | organizačné aj obsahové zabezpečenie doplňujúceho pedagogického štúdia pre absolventov inžinierskych študijných programov z ekonomických, poľnohospodárskych a technických a vysokých škôl, | |
- | organizačné a obsahové zabezpečenie kurzu vysokoškolskej pedagogiky pre učiteľov, | |
- | príprava, resp. spolupráca na príprave kurzov z oblasti pedagogicko-psychologických spôsobilostí v rámci fakulty organizačné a obsahové zabezpečenie kurzov v rámci kontinuálneho vzdelávania učiteľov. | |
- | garantovanie a zabezpečovanie výučby predmetov pedagogického, andragogického a psychologického zamerania v podmienkach SPU |
Vedeckovýskumná činnosť:
- | tvorba učebných materiálov, | |
- | štúdium problematiky kvality vzdelávania a problematiky inovácií vo vzdelávaní, | |
- | zapojenie sa do vzdelávacích a vedeckých projektov v rámci FEM, prípadne do projektov v spolupráci s inými vysokými školami/organizáciami. |